Orkid Says:

You can start anywhere and do anything with a good attitude and willingness to learn

Monday, January 11, 2010

Konspirasikah?

**Warning: Post nih hanya pandangan penulis saja yer**


Gereja kene attack just before nak buat perhimpunan beramai2 kat masjid negara.

Kalau kite pikir2. Maybe ada "konspirasi" di sebalik itu.

Untuk tarnish imej Islam. Imej Melayu. Imej Malaysia.

Mungkin. Mungkin.

Mungkin juga untuk menakutkan Muslim dari bersatu menentang penggunaan nama Allah

Mungkin juga

Atau mungkin ada budak bodoh tak belajar agama yang buat.

Kalau betullah bangsa seagama saya sendiri yang buat.

Saya akan sokong kalau dia dibakar hidup2.

Saya pasti hukum Allah memang besar ke atasnya.

Islam itu indah.

Jika dibaca history Nabi Muhammad, para sahabat, para pejuang, sememangnya tiada paksaan dalam agama. No violence.

Saya pernah melihat sebuah movie arahan seorang omputih yang bukan beragama Islam menerangkan tentang Perang Salib dan Salahudin Al Ayubi.

Betapa indahnya. Sememangnya, jika berperang, rumah2 ibadat (eg.church) memang tak dibenarkan dimusnahkan atau diserang.

Malah, memang disuruh untuk berlindung di dalamnya.

Malah, ada satu part, Salahudin kali pertama menjejaki Jurusalem yang baru ditawan, mengangkat salib dan diletak semula ke tempatnya.

Apa maksud itu?

Yes. Islam sebenarnya sangat tolerate kepada agama lain.

Memang movie itu sangat best. Coz menceritakan apa yang sebenarnya terjadi di sebalik peperangan.

Hmmm.

Memang saya sikit ilmu agama dan sangat tak layak bercerita pasal agama.

Tetapi, saya ingin juga membetulkan persepsi rakan2 Muslim dan juga non Muslim saya.

Usah dilihat agama saya kepada penganutnya. Kerana penganut adalah manusia biasa. Bisa jadi syaitan juga.

Saya juga menyelar rakan2 Muslim yang takut sangat kepada Bible, salib. Sampai kita tak sedar yang kita dah memberi pandangan negatif.

Bukanlah maksud saya puja mende2 tuh, tapi tolong ada common sense. Takkanlah jika Bible ada dalam bilik hotel dah kecoh2? Kan?

Contoh2...

To all my non Muslim frens, dun wori we are harmless. Unless smthng trigger us to protect ourselves. If we reli do not tolerate wif other religions, we will stop any practice of it in this country. U can easily find church in Malaysia rite? But of coz easier to find mosque as majority of us are Muslims.

Kepada rakan2 Muslim, pls be tolerate with them. Jawab soalan mereka dgn penuh berhikmah. Kalau tak tahu, refer dgn org yg lebih tahu. Xpyh gaduh2. Mereka sekarang for sure takot or jadi lebih sensitif dgn kita. So bersabar. Seperti apa yang Al-Quran ajar. OK?

Kepada pengebom tuh,

" I WILL PRAY THAT U WILL BURN & ROT IN THE LOWEST LEVEL OF HELL!!"

Baek. Saya emo. Maafkan saya.

3 comments:

Me is Love said...

Oh Kak Mah..Ak br dgr story ni..n ak sgt2 stuju dgn post kamu~Peace~:)

Farhah said...

setuju!aku rase itu adelah konspirasi.sama ada nak memburukkan org Islam mahupun nak memburukkan org yg bukan Islam.mane satu itu aku taknak amek tau.yg penting, org yg ade xde ilmu je yg buat mcm tuh.terlalu ikot perasaan dan tidak berlandaskan ilmu fikiran!

Suraya I. said...

mmg konspirasi la yg ak pk kan..dalangnye org yg sme..tu kalo on d spot Tuhan bg balasan lg bagus..