Orkid Says:

You can start anywhere and do anything with a good attitude and willingness to learn

Sunday, September 6, 2009

Relationship & Expectation


Just sharing dalam relationship.




Saya ada baca dalam banyak buku pasal love and relationship.


I always want to improve myself and also my relationship.


Saya selalu jeles dgn pasangan2 yg kahwin awal dan bahagia.


Tapi saya juga jeles dgn wanita berkerjaya. Yang sangat perform dalam work.


Sometimes owh..bukan. Most of the times I do not know what i want in life.


Ok2. berbalik pasal relationship. I've read somewhere that in order to stay longer in relationship, we cannot put expectation.


Sebab expectation la yang menjadi pembunuh dalam diam utk sesebuah relationship. Cuba bayangkan if dah kawen:


1. Si laki expect pompuan masak setiap hari. Padahal pompuan pon same pnat mcm si laki. Bekerja n bla2. So timbul konflik


2. Si pompuan expect laki memberi attention setiap masa kat pompuan. If xdapat mula la rasa konflik


3. Si pompuan expect laki as a leader,as imam and the perfect model tapi sebenarnya tak.


4. Laki expect pompuan sentiasa cantik dan lemah lembut. Padahal kami pun manusia biasa.


Macam2..


Jangan kata dah kawen. Even baru couple or belum couple pon kita mesti selalu berangan kan?


Pakwe aku mesti macam ni itu dan ini

Makwe aku mesti ini dan itu.


Pernah tak kita tengok balik diri kita and pikir adakah kita ni calon perfect for a man/women?


Susah nak wat cm2? Kita as manusia susah nak refleks diri. Apa yang kita tahu kita dapat apa yg kita nak. Even if we not deserve it.


Honestly saya juga meletak very high expectation to my bf. Sangat2.


And its killing us.


Dari kecik lagi saya membayangkan. Lelaki sejati saya mestilah mempunyai ciri2 berikut:


1. Kuat agama

2. Berkepimpinan tinggi

3. Bijak

4. Berkarisma


Saya memang mahukan seseorg yang matang yang dapat memimpin saya yang lemah. Yang menjadi contoh terbaik bukan hanya utk keluarga sendiri malah org lain.


Tapi hakikatnya memang sangat jauh dari yang diimpikan. Tapi hikmahnya sgt tinggi. Saya mendapat seorg yang sangat gentleman n sabar. And we happy being together. for 3 years..
Yes. Kita as manusia selalu kita tgk kat apa yg kita tak dapat instead of dapat.
Maybe saya tak dapat or dapat sikit je dari ciri2 di atas. Tapi beratus2 lagi good characteristics in him that tak dapat ditulis.
Same goes to other couple. Start looking the bright side ya! :)


Bukan mengeluh. Tapi sekadar share. Bila makin membesar, dan expose dgn ramai juga laki, saya berasakan.


BERSAMA LELAKI YG KITA SANGAT SELESA LEBIH BAIK DARI BERSAMA LELAKI YG KITA DAMBAKAN.


I love him so much. No doubt. But i also fear that my expectation akan meruntuhkan hubungan kami. I know i put so much stress on him.


Its reli hard to keep up with me. A go getter girl.


Sampai sekarang i try to dalami ilmu. Try to nurture our love and still masih dalam boundary.


I think most of couple pon bgaduh sebab ada halangan ini - EXPECTATION


We expect them to know that we r sensitive little girl yg want attention and love. But sometimes kita tak dapat. Even dapat..sometimes kita rasa tak cukup.


Or mula membanding2kan.


Untuk diri sendiri dan pasangan lain. Mari kita cuba hancurkan expectation or at least reduce our expectation.


And same2 do da best for each other :)

No comments: