Orkid Says:

You can start anywhere and do anything with a good attitude and willingness to learn

Thursday, September 10, 2009

Kebahagiaan Yang Dicari

tadabbur alam di tepi tasik utp yg indah selepas subuh. sejuk dan damai.

Minggu ini saya mengalami kebahagiaan. Kebahagiaan yg amat sangat.
Walaupun dihimpit kesibukan duniawi, saya berasa damai..

izaan sdg mmberi pengisian
Kenapa?

Kerana tuntutan spiritual saya dipenuhi.

Menghadiri ESQ merupakan keindahan bagi saya. Keindahan yang tak mungkin dapat dimanifestasikan kepada ayat. Kebahagiaan yg perlu setiap orang rasai.

Sesiapa yang tidak pernah menghadiri hanya mampu mengkritik sedangkan mereka tak tahu apa yang kami alami.

Being spiritual or being religious?

ESQ bukanlah satu program 2 hari yang lepas anda attend jadi totally different person. Tidak sama sekali.

Apakah being spiritual sama seperti being religious?

Jawapannya NO.

Adakah ESQ melahirkan insan religious?

TIDAK. ESQ tidak mengajar sembahyang khusyuk. Doa2.. tidak..tetapi mengajar tentang hakikat hidup

Tetapi ESQ menyentuh unsur spiritual yg sentiasa dilupakan.

Apa beza spiritual dan religious?

This is different term.

Being religious, kita boleh nampak dari sikapnya, dari perbuatannya.

Berserban, sembahyang, alim. namun adakah kita nampak jiwanya? Adakah dia tahu purpose of his life? Adakah dia ikhlas? Adakah kuat rohaninya?

Mungkin YA. Mungkin tidak.

Saya ialah seorang yang aktif. Sentiasa menyertai pelbagai program.

Tapi kenapa saya membuang masa utk berkhidmat menyebarkan ESQ? Buat kerja2 bawahan? Kenapa?

IKHLAS.

Spiritual quotient - apa yg ditekankan dalam ESQ. Inilah sebab mengapa ramai non muslim juga menyertai. Setiap manusia perlu memenuhi kehendak spiritual.

ESQ tidak melahirkan ustaz2, ustazah2, atau rakan masjid. Tapi insyaAllah ESQ menyentuh aspek spiritual yg selama ini tenggelam.

Saya memang berani cakap lah, sesiapa yang pernah ketawakan alumni ESQ atau mengutuk2 kami akan meminta maaf sungguh2 dan menyesal dgn perbuatannya jika mereka sendiri merasai keindahan ESQ itu.

Takpe, kami reda semua itu.. hidayah milik Allah.

Ini mungkin juga reason saya dan Lana masih kuat walaupun dihimpit ujian duniawi. Segala test, assignments, segala macam ujian. Walau masih lemah tapi kami lebih kuat berbanding dulu. Tapi ingat kami juga insan biasa, bisa jatuh juga...

Saya telah membuang masa sejak dari lahir lagi. Sekarang saya tahu visi dan misi hidup saya. Saya tahu siapa cinta teragung saya.

Ya ALLAH.. kuatkanlah hati hambaMu ini.

No comments: