Orkid Says:

You can start anywhere and do anything with a good attitude and willingness to learn

Wednesday, November 11, 2009

Tegur Sebab Sayang :)

Semalam ditegur oleh seorang kawan.

Ye la..siapa tak buat salah kan?

Memang fikir dari logik akal memang acceptable, tapi yang salah tetaplah salah.

Contoh: Menipu tetap menipu even sunat ke white lie ke. (of coz ade some circumstances)

Memanglah susah sangat untuk kita terima teguran. Yela..orang cakap pasal keburukan kita kan?

Kalau pujian kita suka plak. hehe.

Tapi to think positively, kenapa dia tegur. YES. Sebab dia sayang kita. Tak sanggup nak dengar orang cerita keburukan kita.

Kita selalu tak perasan perbuatan kita sebenarnya salah. So kudos to my friend yang ada courage untuk menegur kesalahan. Tapi of coz, tegur pun kena ada hikmah kan?

Apa yang perlu dilakukan selepas ditegur?

Lihat dalam diri. Tak payah la nak compare si penegur dgn kita or org lain. Yang penting niat dia baik. Nak betulkan kita.

Yes. Dulu saya mesti akan naik angin if ada orang tegur.

"Kau tu bagus sangat ke?"
Takpun pikir lah macam2..

Padahal niat dia baik. Dia seribu kali lebih baik dari orang yang bercakap belakang tapi have no effort or courage to tell the person.

Haih. Ni semua berlaku kat SAYA, SAYA dan SAYA.

Banyak sangat khilaf. Tapi sekarang try sikit2. Sikit2. huhu

Sebagai ingatan untuk diri sendiri juga. Jika melihat sesuatu yang buruk

1. Cegah guna tangan (Bertindak)
2. Cegah guna mulut (Menegur)
3. Cegah guna hati (Selemah2nya)

Tapi kita, termasuk SAYA, SAYA dan SAYA tersilap persepsi dan guna method 2 iaitu MENGUMPAT. haha. Padahal itu untuk menegur :)

P/S: Pandai bercakap je. Dosa saya hanya Allah tahu T.T

No comments: